“Best Retailer 2018”: ontdek de 3 kanshebbers!

Excellence Awards - Shopping & Retail

“Best Retailer 2018”: ontdek de 3 kanshebbers!

Wie gaat er naar huis met de titel van meest spraakmakende retailer van het afgelopen jaar? Dat bepalen de aanwezigen van de Excellence Awards op 11 oktober. We stellen de drie genomineerden alvast aan u voor.

AVA

AVA Papierwaren

AVA is al meer dan 60 jaar een vertrouwd beeld in het Belgische retaillandschap.

Het was de stichter Armand Van Weddingen, beter bekend als Armand van Antwerpen, die zijn initialen leende voor de naam van het bedrijf.

De eerste winkel opende zijn deuren in de Antwerpse Brederodestraat, waar ook vandaag nog steeds de hoofdzetel huist.

Inmiddels zijn we ruim 60 jaar en evenveel nieuwe filialen verder.

De grote groei kwam er onder impuls van de nazaat van de familie: Eric Van Weddingen. Na zijn overlijden zette zijn echtgenote Mia De Bie zich met grote ijver in om de verdere groei en bloei van het bedrijf te bewerkstelligen.

Ondertussen is de volgende generatie aan zet. In een moeilijk retaillandschap professionaliseren zij verder dit mooie familiale bedrijf.

Met de baseline ‘Alles om het maken’ wil AVA zoveel meer bieden dan papierwaren. Want ‘iedere mijlpaal verdient een feestje’. Met dit motto brengt Ava een ruim assortiment van feestartikelen voor iedere feestelijke gebeurtenis. Daarnaast kan je er ook terecht voor school-, werk- en hobby-artikelen.

Wist je trouwens dat AVA zelf instaat voor de productie van de AVA-tafelbekleding? In hun vestiging in Temse beschikken ze over de modernste apparatuur. Die productie wordt ook aangeleverd aan buitenlandse winkelketens en aan de binnenlandse professionele klanten.

AVA is anno 2018 uitgegroeid tot een baken van retailtrots. Gestoeld op decennia ervaring en met grote professionaliteit timmeren de meer dan 500 werknemers elke dag verder aan de weg.

Een schitterend parcours dat op 11 oktober misschien wel bekroond wordt met de Excellence Award voor Best Retailer 2018.

 

COLORA

Colora De Verfwinkel

Colora, de verfwinkel! Duidelijker kan je moeilijk uitdrukken waar je retailformule voor staat.

Met de missie “Colora helpt je je huis mooier te maken” trekt deze verfwinkelretailer steeds dieper de markt in.

Colora is een franchiseformule en behoort tot het familiebedrijf BOSS Paints. Meer dan 50 jaar geleden ontstond BOSS Paints als producent van producten voor de professionele schilder. Het waren in de beginperiode dus de vaklui die hun materialen bij BOSS aankochten. Met Colora richt het familiebedrijf zich ook tot de particuliere schilder.

Sinds 2000 is de derde generatie van dit familiebedrijf actief in de onderneming.

De keten van verfwinkels is inmiddels uitgegroeid tot een stevig retailbedrijf van ruim 60 verkooppunten. Die worden allen uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Sinds de opening van de eerste Colora-winkel in Brugge in 1981 staat advies centraal. Dankzij deze klantgerichte aanpak en de uitmuntende kwaliteit van de BOSS-producten heeft Colora een ijzersterke positie verworden ten opzichte van de doe-het-zelfketens.

Voor de toekomst ligt de weg open om nog meer omnichannel te gaan werken. Colora merkt immers dat de klant vandaag zijn aankopen wil doen waar en wanneer het hem het beste uitkomt. Hij wil zich laten informeren via alle kanalen die hem ter beschikking staan, zowel offline als online.

Daarmee geeft de verfwinkelretailer aan voeling te houden met het veranderende retaillandschap. Wie zich daarbij in de kopploeg bevindt verzekert zich van een ticket voor de toekomst. En misschien ook wel van de overwinning voor de Excellence Award Best retailer 2018.

 

RITUALS

Rituals Cosmetics

Het van oorsprong Nederlandse Rituals ontstond als een uniek lifestyle merk met een passie om van dagelijkse routines betekenisvolle ervaringen te maken.

Het eerste verkooppunt opende in 2000 zijn deuren. Rituals omschrijft zichzelf als een ‘slow-shopping’ concept met een combinatie van ‘home & body cosmetics’.

Dat Rituals daarmee de juiste kaart trok, mag wel blijken uit het feit dat inmiddels meer dan 600 winkels openden in 27 landen in Europa, Azië, het Midden-oosten en Noord-Amerika.

Het is de droom van Raymond Kloosterman, oprichter van de keten, om nog voor 2020 het lint te knippen bij de 1000ste winkel.

In België is het bedrijf actief sinds 2005. In dat jaar opende de eerste Belgische Rituals-winkel in Antwerpen.

De slow-shopping retailer wil zich op drie punten onderscheiden. Allereerst met hun merk. Vervolgens door de kwaliteit en eigenheid van de producten. En last but not least met een persoonlijke service. Dat die service meer en meer verdwijnt uit de winkelstraten vindt Rituals een foute evolutie. In moeilijke tijden waarin markten minder groeien en de e-commerce steeds sterker wordt, is het net belangrijk om aandacht te blijven schenken aan de klant.

Extra investeren in service, daarmee wil Rituals het verschil maken. Op die manier is die duizendste winkel in 2020 ongetwijfeld geen verre droom. Reden genoeg om deze aaibare retailer te nomineren voor de Excellence Award Best Retailer 2018.